An other day in the park

Door Flip van Pruissen - 19-09-2011 05:32

Het is hier druk. Het is prachtig weer en het is zondag. Dat betekent drukte in Arches NP. Om dat een beetje vóór te blijven en om optimaal te genieten van de ochtendzon, die het park nog mooier kleurt dan het al is, hadden we besloten vroeg op te staan vanmorgen. 6.30 uur. Aankleden en meteen gaan rijden (wel even de hookups losmaken natuurlijk). Omdat we onszelf als redelijk volwaardige wandelaars beschouwen, hebben we de neiging direct maar de moeilijkste trails te kiezen die we dan eerst onderschatten ("Wat, vier uur? die lopen wij makkelijk in drie".) En dat valt dan vervolgens toch tegen. Zo ook dit keer. We kozen voor de Devils Garden trail aangekondigd als een moeilijk 'primitive' pad, en dat was het ook. Omdat we gezien hadden dat er maar beperkt parkeergelegenheid was, wél speciale parkeerplaatsen voor campers en die staan dan vol gewone auto's, daarom waren we vroeg ter plekke: helemaal aan het einde van de weg in het park en in de vroege ochtendzon hebben we daar lekker staan ontbijten.

Daarna aan de wandel. Zoals al gezegd: moest makkelijk kunnen maar de aangegeven tijden waren niks overdreven, zeker niet omdat we op een gegeven moment verkeerd liepen en in een wirwar van doodlopende paden in de verkeerde canyon kwamen. We hebben 2 pogingen gedaan er letterlijk uit te klimmen maar dat mislukte en we moesten een stuk terug. Gelukkig vonden we het juiste pad weer terug, vanaf daar aangegeven met stapeltjes stenen. Het was een heel geklauter en we zijn 5 uur onderweg geweest onderwijl alle arches aandoend die er in die regio lagen. Prachtig. Echt waar.

Dé arch waar hier iedereen op af komt de zgn Delicate Arch was daarna niet meer te bereiken dus de foto die ik jullie daarvan aankondigde komt er niet, of ik moet 'm uit de folder knippen. Wel heb ik voor jullie de Landscape Arch in de aanbieding en die vind ik pas 'delicate'. Dat dat ding blijft hangen is een wonder. In 1991 is er voor het laatst nog een hoop stenen onderuit gevallen waardoor ie nog dunner is dan ie al was. (zie foto).

Vanavond hebben we hier in Moab een schitterend on-Amerikaans (sjiek) restaurant gevonden. Prachtig gelegen met tafeltjes onder prachtige oude bomen. We hebben het er, met jullie welnemen, maar eens lekker van genomen.

Wederom bedankt voor jullie reacties. Nogmaals we gaan er niet één op één op reageren, maar we lezen ze met plezier en nemen de adviezen ter harte. Het is leuk om te weten wie er allemaal mee lezen.

Morgen naar Monument Valley. En wat betreft de Grand Canyon: dat wordt de South Rim, voor de kenners.

Groetjes.

Mirjam. 19-09-2011 17:20 {{button-3849}}

Hé Flip, naar de Delicate Arch was het nog lang wandelen geweest, met een hoogteverschil van 146 meter. Jullie moeten het maar met foto's van internet doen, zijn ook heel mooi hoor.
Flip,door je verslagen ben ik vol enthousiasme gaan googlen; heb veel interessante dingen voorbij zien komen.
Op naar Monument Valley.
Lieve groeten.

léonie 19-09-2011 20:43 {{button-3861}}

goede reis maar weer! have fun! geniet van monument valley, dan geniet je ook voor mij een beetje!
het eind van jullie vakantie is in zicht maar daar moet je nog maar even niet aan denken. eerst nog hele mooie plaatjes schieten van monument valley en the grand canyon...ik krijg het benauwd als ik daar weer aan denk!! hahaha!! maar ook zonder afdaling heb ik daar genoten!
groeten uit tilburg! léonie

moeder 20-09-2011 21:11 {{button-3888}}

Leuk dat jullie zo genieten en ons op deze manier laten meegenieten.Ik vind wel dat jullie af en toe een beetje stoer doen.(of te wel doe een beetje voorzichtig.)Veel groetjes

geert 20-09-2011 21:22 {{button-3889}}

mooie plaatjes, mooie praatjes.
Ik heb me kapot gelachen met die foto's van Balanced Rock.
Leuk bedacht
Ik volg jullie verhalen en lees ze voor aan ons moeder, zodat die ook op de hoogte blijft.Haar advies zie je hierboven al! groeten

marie-thérèse 21-09-2011 10:42 {{button-3902}}

het is maar goed dat jullie Delicate Arch niet meer konden bereiken! Flip je had wellicht de verleiding niet kunnen weerstaan om nog eens een steentje te werpen!!Ik was er even niet.... maar jullie reis lijkt een aaneenschakeling van superlatieven! nog een paar mooie dagen toegewenst.