Beren op de weg! (nou ja, één dan)

Door Flip van Pruissen - 11-09-2011 07:53

We zijn weer even online want in Las Vegas. We waren gebleven bij ons vertrek uit Columbia CA op weg naar Yosemite. Dat is geen grote afstand dus konden we ons in de middag vervoegen bij de camping Crane Flat in het park, de enige camping die we voor de zekerheid gereserveerd hadden. Ook al is het september: de camping stond ook nu nog vol. Zoals gewoonlijk in de parken: prachtige campings vrijwel zonder voorzieningen (WC) maar in een schitterende natuur en met ruime plekken. We stonden tussen hoge dikke bomen. We hebben direct die middag nog een bezoek gebracht aan de Mariposa Grove in het zuiden van het park waar de Giant Sequoias staan.  Wat een gigantische indrukwekkende schepsels met als hoogtepunt de Grizzly Giant met een omtrek van 30 m! We vergisten ons in de snelheid waarmee in deze contreien de zon ondergaat zodat we een flink deel van de terugreis in het donker moesten rijden met ons brede huis over de smalle wegen.

Donderdag zijn we het park uitgebreider gaan bezoeken. Eerst naar het drukke centrum van het park: Yosemite Valley om daar onze Camper te parkeren en daarna met de shuttlebus naar Yosemite Lodge waarvandaan een bus vertrok naar hét uitzichtpunt van het park: Glacier Point. De rit erheen was niet helemaal een onverdeeld genoegen want de chauffeur zag niet alleen kans erg lang over de rit te doen (1 1/2 uur) maar bovendien praatte hij die anderhalf uur aan één stuk door. Deels aardige informatie maar veel te uitgebreid en doorspekt met flauwe grappen.

Het uitzicht op Glacier Point is schitterend en we zijn daarna te voet afgedaald (niet wéér die chauffeur) wat een prachtige wandeling met veel vergezichten opleverde. Klein incident: Flip valt zich een kapotte knie. Gelukkig was er thuiszorg aanwezig. In het dal aangekomen besloten we ook de 1 1/2 mijl naar de parkeerplaats te lopen langs een pad door het bos parallel aan de weg. Er komt ons een jogger(vrouw) tegemoet die ons aanspreekt: ze heeft een beer gezien (voor ons verderop) die de bossen in vluchtte toen zij hardlopend aankwam. We waren daarom gelukkig op onze hoede want wat verderop zat midden op de pad: een beer. We zagen hem net voor we een bocht omgingen tussen de bomen door. Hij ons waarschijnlijk ook. Schrikken en dan doen wat men hier voorschrijft: behoedzaam achteruit lopen. Dat deden we maar omdat er verder geen zijwegen waren en we er niks voor voelden weer een mijl terug te lopen zijn we dwars door het bos en het veld naar de weg gestruind. De beer kwam ons niet achterna. Helaas hadden we niet de sjoege ons fototoestel uit de rugzak te halen en een foto te maken. Te zeer geschrokken. Dit alles in het drukste deel van het park: the valley, en ik die van tevoren had lopen verkondigen dat als er al beren waren in het park, dan toch zeker niet hier, kreeg dus hartstikke ongelijk.

's Avonds een lekker kampvuur gemaakt. Dat mag zelfs bij brandgevaar "hoog".

Vrijdag zijn we verder gereisd naar Bishop onderweg diverse keren uitgestapt voor nog wat sequoias en prachtige vergezichten. Bij het uitrijden van het park via de Tiogapas kijk je op het Mono Lake. Een ver opgedroogd meer waar door het opdrogen prachtige zoutcreaties zijn vrijgekomen. Ook die hebben we bewonderd. Via een plotselinge ingeving hebben we nog besloten The Devils Postpile te bezoeken: een enorme bazaltblokkenformatie. Mooi maar verder van de route dan gedacht en over een enorm smal weggetje voor onze woonwagen. Zo gaat dat met plotselinge ingevingen.

's Avonds na enig zoeken een RV-park gevonden in Bishop zoals er hier veel zijn: grotendeels permanent bewoond met wat plekken voor kampeerders. Misschien nog goed even te vertellen dat we begeleid worden door Goedele Liekens op onze Tom-Tom. Lachen hoor. En leuk zo'n vertrouwde stem zo ver van huis. Alleen in Bishop kent ze de weg nog niet.

Vandaag Zaterdag hebben we ons wat vergist in de afstand. We mochten met onze Camper tot 15 september niet door Death Valley waar Goedele ons wél door wilde sturen. We besloten dus om te rijden zonder te beseffen dat dat 140 mijl óm was. Daardoor werd de tocht vandaag erg lang en kwamen we tamelijk moe in Las Vegas aan. En dan tóch nog even voor jullie schrijven. Goed hé.

Wordt vervolgd.

Wil en Marga 11-09-2011 09:24 {{button-3451}}

sommige mensen zien beren op hun weg, maar jullie hebben een èchte gezien; wat een mooie natuur. Geniet nog heel veel gr en knuffels

Bram 11-09-2011 09:53 {{button-3453}}

Geweldige verhalen, en wat een ervaring...alhoewel, die met die beer hoef ik niet na te doen.Veel plezier nog en geniet ervan!Groetjes

Jan en Yolanda 11-09-2011 12:37 {{button-3457}}

Hey Flip en Tineke, wat een prachtige reisverslagen, echt een genot om te lezen. We kijken weer uit naar de volgende. Jullie huis staat er nog hoor. Groetjes Jan&Yolanda xxx

jose 11-09-2011 12:45 {{button-3458}}

Wat ze in Amerika toch niet allemaal doen om de mensen aan het joggen te krijgen! Volgende keer wel netjes op de paden blijven want de èchte beren zitten natuurlijk ìn het bos!
Veel plezier verder!

marie-thérèse 11-09-2011 14:00 {{button-3462}}

ik heb mezelf, dankzij Leonie, maar geabonneerd op jullie site! Ik had je anders kunnen waarschuwen voor die beren! In de standaard stond namelijk een artikel! Ik heb wel genoten van hetgeen jullie al gezien hebben en ik reis dus gratis met jullie mee. Graag nog meer foto's...en je schrijfstijl dat ben je helemaal Flip! Héél leuk. Blijf genieten van al het moois en ik wed dat Tineke dat ook helemaal doet. Tot het volgende bericht... veel liefs!

Dick en Annemiek 11-09-2011 17:40 {{button-3470}}

Hoi Flip en Tineke,
Leuk om jullie zo te volgen. Geniet er met volle teugen van en blijf een beetje bij de beren uit de buurt.

mirjam. 11-09-2011 22:03 {{button-3479}}

Die Goedele toch.., ze kan toch ook niet álles weten!

Veel plezier in Las Vegas. Jullie kunnen er in ieder geval onbezorgd vertoeven; beren komen dáár vast en zeker niet op jullie pad.
Optimaal genieten maar weer.
Lieve groetjes.

jan kerkhofs 11-09-2011 22:24 {{button-3481}}

Tineke en Flip,

Het kàn natuurlijk een echte beer zijn geweest maar onderschat de lokale VVV niet bij het werven van toeristen.
Maar het is verstandig om het zekere voor het onzekere te nemen.

léonie 12-09-2011 14:21 {{button-3524}}

hoi flip en tineke,

tjonge jonge....wat een avontuur met die beer zeg! nu weet je het flip...zeg nooit nooit....want voor je het weet zit er een beer voor je neus! jullie hebben goed gehandeld, maar ik had toch wel graag een foto gezien!!! als bewijs natuurlijk, dat snap je wel!!
wat heerlijk die verhalen en je beschrijft ze zo dat ik alles voor me zie. ik herinner met het park en die grote sequoia trees. julie zullen heel veel foto's maken van de prachtige natuur daar en wij kunnen ervan meegenieten. hier heeft de herfst zijn intrede gedaan hoor. de wind giert om het huis en de blaadjes vallen van de bomen. de straat ligt er vol van. ik ben er nog niet aan toe. genieten jullie nu maar van alles en op naar het volgende avontuur. wees wel voorzichig hoor!! groetjes uit een herfstachtig tilburg. léonie