Grand Teton.

Door Hermien&Anton Roddenhof - 09-09-2011 16:04

2 thermometers, 1 voor binnen en 1 voor buiten, en een dikke slaapzak hebben we gekocht omdat het s’nachts wel heel erg afkoelt. Heerlijk liggen we nu onder een dikke deken, net als vroeger, lekker zwaar. 5 C is het binnen zie ik als ik er s’nachts een keertje uit moet, brrrrrr. Buiten onder 0.

Kijk, een Eland, zegt Anton als hij het gordijn weg trekt Vlak voor onze camper steekt hij over, het is amper licht. Even later komt nr twee, een grote Elandstier, Moose noemen ze die hier. Deze blijft staan grazen en poseren voor iedereen die met de camera in aanslag, sommigen nog in pyjama, hoewel dat weet je nooit zeker hier met die AmerikanenJ, komt aangelopen. Dat is nog eens leuk ontbijten!

We rijden het Grand Teton N.P. in via de 89. Het uitzicht op de bergen is verbijsterend. In volle glorie richten ze zich op tot meer dan 3.500 mt. Op de vlakte, in de vallei lopen bizon, s en pronghorns.

Signal Mountain campground, de mooiste, aan het grote Jackson Lake.Een heuvelachtig terrein, schaduw plekken, een strandje, een paar plekken waar je de boot te water kunt laten, een grote lodge iets verder op, een restaurant en gratis internet.

Well done, grijnst een Amerikaan in een grote pick-up truck. Een rijtje auto, s staan geduldig te wachten en te kijken hoe Anton feilloos de 25 ft camper achteruit in parkeert op onze site. Ik houd de overhangende takken in de gaten. Pffffffft. We besluiten meteen 2 nachten te blijven.

We wandelen langs het Jackson Lake, zitten op een grote steen ademloos naar de bergen voor ons te kijken. Het is warm, 35c minstens. Bij de lodge halen we informatie, er is een park shuttle die je overal heen rijd.

s’Avonds worden overal om ons heen vuren gestookt. Er is geen stroom dus een mooi gezicht in het donker. Het koelt snel af, de dikke deken komt weer goed van pas.

Om half 7 loop ik langs het meer, de eerste zonnestralen kleuren de bergen, de damp slaat van het meer, het is doodstil. Later nemen we de shuttle naar Jenny Lake, de mooiste plek van de Teton zeggen ze. Met een boot steken we het meer over en lopen we twee trails. Eerst naar de Hidden Falls, een mooie waterval en daarna nog hoger op naar Inspiration point. Het uitzicht is prachtig. Het meer, de bergen, sneeuw en gletsjers. Adem benemend, vooral door de hoogte. In korte tijd zijn we 1000mt gestegen, van +/- 1700 mt naar 2700 mt. We lopen nog een stuk door naar de verborgen Canyon, dan wordt het ons te warm (37c) en dalen weer af naar het meer waar we verkoeling zoeken.

Bibberend sta ik maandag ochtend om 7.00 bij de lodge. Ik ga een boottrip maken op de Snake River, Anton draait zich nog eens lekker om, na de kanotocht in de Okavanga Delta in Botswana, krijg ik hem de boot niet meer inJ. In een grote rubber boot varen we de Snake River af. Een gids roeit ons, zo, n 10 pers. rustig met de stroom mee, boomstammen en rotsen ontwijkend en verteld wat er zoal te zien is. Behalve een prachtig uitzicht op de Grand Teton range vandaag niet veel. Wild bedoel ik. Hier en daar wat herten, visarenden en in het begin pronghorns. Een bijzondere ervaring.

We verlaten onze campsite en rijden naar Yellowstone N P. Nog geen 100 km, maar wat een groot verschil in landschap. Hier gaan we ons de komende 4 dagen vermaken. We vinden een campsite in de wildernis, geen stroom, pikke donker, doodstil, alleen bizon, s, beren en wolven in de buurt. Zeggen ze……