Dag 1 De reis

Door Fam. Muyres - 18-07-2011 02:25

Zaterdag 16 juli zijn we om 07.45 uur uit Arcen vertrokken voor onze 3-weekse reis naar Canada. Met dank aan mijn broer, kon ik onze auto parkeren in Hoofddorp.

Vandaar zijn we per trein verder gereisd naar Schiphol, waar we om 11.30 arriveerden. De 3 kinderen hebben dit traject gratis kunnen afleggen en conducteur maakte daar geen probleem van. Het bleek namelijk dat een pas aangeschafte OV-chipkaart nog niet geactiveerd was voor de NS en dat alle kaarten een te laag saldo hadden voor de NS (moet schijnbaar min. €20 zijn).

Daarna kregen we echter wel problemen. Bij de incheckbalie bleek dat we voor de kinderen plaatsen bij de nooduitgang gereserveerd hadden. En dat mag eigenlijk niet (min. lfd. 16 jr.). Na een beschuldigende blik van de grondstewardes en na veel vijven en zessen (waarbij nog 2 andere grondstewardessen ingeschakeld werden) kregen we uiteindelijk onze tickets. Inmiddels was het al 12.45 uur (30 min. voor boarding). Op het traject Amsterdam-Reykjavik zat de kroost achterin op rij 33 en de ouders voorin op rij 15. Dat ze allemaal naar een film naar keuze konden kijken, iets te drinken en te snoepen hadden, maakte dat ze daar geen probleem mee hadden. Na ca. 3 uur landden we op vliegveld Keflavik. Het enigzins desolate landschap van IJsland is heel apart.

Na een tussenstop van ca. 3 uur, maakten we ons op voor het volgende deel van de reis (Reykjavik-Halifax). Bij de gate werden even apart gezet omdat men daar niet wist of de kinderen wel/niet een eigen paspoort nodig hadden. Voor Canada hoeft dat niet persé.

Na een vlucht van ca. 4.5 uur en een mooi uitzicht op ijsbergen, gletsjers op Groenland en uitgestrkete bossen in Canada, landden we om 01.00 uur in Halifax. Na driekwartier waren we voorbij de douane. We hadden gehoopt op een limousine naar de stad, maar die reed net voor onze neus weg. Daar stonden we toen. Gelukkig was er een grappige taxichauffeur (nr. 4 in de rij), met een typisch Amerikaans postuur, die alle bagage op één koffer na in de kofferbak kreeg. Aldus zoefden we met een Amerikaanse slee met z'n 3-en en een grote zware koffer op de achterbank en met z'n 2-en en de corpulente chauffeur op de voorbank naar Halifax.

Om 02.30 uur waren  in het hotel. Inmiddels hadden we weer wat honger, dus hebben we voor het slapen nog wat boodschappen gedaan bij de naburige supermarkt. Uiteindelijk sliepen we omstreeks 03.30 uur. Wat een dag!