Yellowstone park!

Door R. Wijnands - 05-08-2011 07:05

Zaterdag 30 juli

´s ochtends rustig aan gedaan en plannen gemaakt, camping gereserveerd in het Yellowstonepark voor morgen en gelezen. ´s Middags naar het Moose visitor center geweest. Rennend door de regen daar drijfnat aangekomen. Mooie video gezien over grant Teton over de historie, de  dieren, klimmen enz.  Verder educatieve presentaties en een winkeltje.  Het was al 18 uur toen we weer op weg gingen naar Jackson.  Om Albertsons te vinden was nog lastig. Veel ingeslagen omdat we 4 dagen naar Yellowstone gaan. Daarna gegeten in een Thais restaurant. Rob had iets wat lekker was en bij Anja was de boel niet gaar en te heet. De wijn en de garnalen waren lekker en het chocolade liefdestoetje ook.

In het donker zijn we nog langs wat winkels geweest.  Op alle hoeken van het  parkje stonden bogen van geweien. Bijzonder. Veel winkels waren nog open. En omdat het zaterdag was speelden er in een paar kroegen bandjes. In een kroeg kun je aan de bar op zadels zitten. Het zag er gezellig uit maar onze buik was vol en Rob kon niet drinken omdat hij nog 50 km rijden moest in het pikkedonker zonder ongelukken te veroorzaken. Dus zijn we daar maar niet naar binnen gegaan.

Zondag 31 augustus

We zijn vroeg opgestaan om naar het Yellowstone te gaan. Gelukkig hadden we een reservering en zodoende verzekerd van een plaats. Onderweg al gebieden met jonge bomen en dooie bomen die nog overeind stonden of als mikado’s over de bodem verspreid lagen.  In 1988 is 1/3 van het Yellowstone in vlammen opgegaan. Rond half elf konden we inchecken en kregen een mooie plaats op een grote camping in grant village. Na een paar boterhammen zijn we naar de geisers van West Thumb gegaan, dicht bij de camping. Wat een bijzondere ervaring is dat.  Sommige dampten, andere burrelden en wat een kleuren en variaties. De kleuren komen door thermofyten,  bacteriën die bij hoge temperaturen kunnen gedijen. Het fototoestel begaf het bij een geiser die damp van 75 graden uitblies. Soms stonk het naar zwavel. Na wat droogactiviteiten deed het fototoestel het gelukkig weer.

Bij het wegrijden zagen we nog een mooie fotogenieke elk, en later richting camping een hele groep elken (soort edelherten), ook met jongen.

’s Middags het Visitor center bekeken, met weer een mooie film. Op de terugweg kwamen we al lopend in een flinke stortbui en konden gelukkig bij de receptie schuilen.

’s Avonds lekker rustig aan gedaan en onze boeken uitgelezen.

Maandag 1 augustus

Geisers bekeken rondom Olth Faithful. We waren er al vroeg, rond half negen en kregen meteen de uitbarsting van de olth faithful te zien, heel hoog, duurde niet erg lang, een minuut of zeven.  Erna American coffee gedronken, een flinke bak en toen de regen in om de andere geisers te zien. Wat zijn het er veel en wat een bizarre vormen, kleuren en erupties. In het Yellowstone zijn 2/3 van alle geisers. Op de Beehive hebben we lang gewacht, dat deden er meer. Er was zelfs een stel geiserologen die er al vanaf 04.30 uur waren. Deze geiser barst om de 12-14 uur uit. Eerst zagen we the indicator; een waterstraal die ernaast omhoog sprietst, steeds hoger en na een minuut of 20 kwam de Beehive. Wat een kracht en geluid, heel bijzonder!

Erna nog heel veel moois gezien. Ik heb zo’n 100 foto’s gemaakt, gedroeg me net als een Chinees.

’s Avonds op de camping gedouched want de generator deed het niet.

Dinsdag 2 augustus

Vandaag op weg naar de Grand Canyon of the Yellowstone en campground Canyon Village.

Een mooie weg langs het Yellowstone lake. Soms weer stukken bos verbrand, recent nog. We zagen onze eerste bizons. Toen kwamen we bij de mud-geysers, Stonk verschikkelijk. Mooi pad erlangs en er waren zelfs meren met geiser-activiteit.

Verderop kwamen we bij Hayden valley: prachtige natuur; golvend landschap, daarin hele kudde elks(verder weg) en bizons(wat dichter bij) Er stond een erg aardige ranger van alles te vertellen, erg interessant.

Verderop Canyon of the Yellowstone; inclusief de upper en lower falls. Lower falls vanaf North Rim van heel dichtbij gezien; en van allerlei verschillende afstanden. Ontzettend mooie paden erlangs. Aan de South Rim was kort geleden nog iemand gegrepen door een Grizzly! (en omgekomen).Paar keer flink stuk gelopen. Ook nog naar Inspiration point.

Toen naar de camping. Leuke plek in een erg dicht bos. Hout gekocht, want je mag hier overal fikkie stoken in een soort ronde bak. Hebben we ’s avonds in het donker nog gedaan. Wat een mooie afwisselende dag!

Woensdag 3 augustus

Rest van de dubbele acht gedaan die je door dit park kunt maken: naar Tower Falls; verder naar Mammoth Hot Springs en via Norris Geyser Bassin weer terug naar Canyon  Village.

Tower Falls was een aardige waterval, maar na het spektakel van gister een beetje mager. Wel mooie tocht. En onze eerste beer gespot! Liep een stuk naast de weg in een bosje te eten. Even later een bizon die dichtbij stond.

Toen over slechte weg door naar Mammoth Hot Springs. Weer al zo’n bijzonder natuurverschijnsel: geiserwater dat loopt over langzaam ontstane plateaus, dan een bepaalde verbinding geeft waardoor travatijn (calciumcarbonaat) ontstaat: spierwitte steen. Maar ook onder invloed van zuren, algen en bacteriën ontstaan hier weer de mooiste kleuren. Mijn Chinese vriendin schoot er weer aardig op los.

Daarna het  dorp bekeken. Begin 1900 zijn hier een groot aantal jaren soldaten gelegerd geweest om het park te beschermen tegen stropers en toeristen. Nu worden de huizen gebruikt voor huisvesting van park rangers en hun families. Door het dorp liep ook een hele troep elken rond. Grappig om die daar te zien.

Na ons eerste Amerikaanse schepijsje (lekker en groot) door naar Norris. Ook weer een heel gebied met Geisers, mudpotten (ja ja, modderpotten) en fumarolen. Super lekker weertje er bij; wat wil je nog meer. Beetje zwafel stank wel af en toe maar dat hoort er bij.

Terug naar de camping: dure douche genomen maar je kon er wel eindeloos lang onder blijven staan.

’s Avonds lekker gegeten in restaurant dat bij de Village hoort. Eindelijk voor mij een lekker stukkie vlees en voor Anja flink stuk forel. Stel je van Canyon  Village niks voor: het zijn alleen de gebouwen van National Park: lodging (soort hotel), camping; ALTIJD een visitorcenter,die we trouw bezoeken, een paar winkeltjes en een restaurant. Soms nog een general store en een benzinepomp. Valt op dat er daarbuiten om niks is. Als je onderweg bent: nooit een kraampje of winkel om iets te kopen. Is wel erg rustig.

Morgen naar Cody, naar de rodeo!

Vanmiddag voor het eerst weer contact met de buitenwereld (we hadden geen internet en telefoon). Blijkt dat Annika gister een hersenschudding opgelopen heeft. Ze kreeg van een koe die gek werd een schop, notabene op haar hoofd, gelukkig achter het oor. Ze ligt in bed met hoofdpijn en kan niet veel. Gelukkig is er telefoon.

Morgen de kaart weer opwaarderen en dan horen we verder.

Groetjes van Rob en Anja

A.M.P.Timmerman-de Jong 05-08-2011 09:19 {{button-2188}}

Heerlijk om weer wat van jullie te horen. Om met het laatste te beginnen: wat erg dat Annika een hersenschudding heeft opgelopen. Hopelijk neemt zij zich goed in acht en geneest zij er helemaal van!
Verder maken jullie wel de reis van je leven zeg! Beren, bizons, geisers, liefdestoetjes, tijd om te lezen etc.. Geniet er maar van!
Groetjes en liefs van Ma.

Nicole 05-08-2011 21:12 {{button-2225}}

Hi Rob en Anja,
leuk om te lezen wat jullie hebben meegemaakt. Ik ben heel benieuwd naar de foto's.
Jammer dat Annika een hersenschudding heeft, ik zit alsmaar te denken "stomme koe" en dan bedoel ik het uiteraard letterlijk.
Nog veel plezier de laatste dagen!
groetjes
Nicole

Annika 06-08-2011 03:13 {{button-2233}}

Ik heb hier voor het eerst ook internet en mn hoofd kan het even aan. Het gaat beter met me.. Van de dokter mag ik 4 weken niks intensiefs doen en we gaan kijken hoe ik eerder terug kan, Klaas stemt hier trouwens mee in. Deze koe was inderdaad heel gek, niet een keer trappen maar helemaal niet meer willen stoppen toen ik al op de grond lag en daarna nog een ander aanvallen. De andere koeien hier zijn GEWELDIG en het afscheid zal zwaar zijn.. Ouders geniet er nog even van, ik hoop niet dat ik jullie teveel lastig val met mijn telefoontjes en jullie geen zorgen geef. Zo'n vakantie maak je maar 1 keer mee! Tenzij jullie natuurlijk willen emigreren (a) dan weet ik mijn meest favoriete vakantieadresje al haha

A.M.P.Timmerman-de Jong 06-08-2011 10:11 {{button-2243}}

Fijn, dat Annika ook een reactie geeft op jullie site.
Komt zij nu gelijk met jullie naar huis? Mag zij uberhaupt wel vliegen met een hersenschudding? Ik hoor het nog wel. Toch hoop ik van ganser harte, dat jullie nog een paar leuke dagen zullen hebben. Tot wederhoren,