dag 8/ 12 augustus 2011

Door fam.Schreurs - 15-08-2011 16:01

Vandaag gaan we de geiserbasins bezoeken,

Het eerste stoppunt is een wandeling tussen verschillende stomende en pruttelende kleinere gaten. We rijden door naar de  paint pot een grote pruttelende poel waar de modder prachtige pastel kleuren heeft. Ook hier loop je via een vlonderpad een rondje langs verschillen de kleinere geisers en stoomgaten.

Bij het midden geiser basin ligt de bekende grand prismatic spring , hier ligt ook een grote geiser die behoorlijk wat stoom produceert,

Het upper geyser basin, hier bevindt zich de old faithful , de bekenste geiser. Hier nemen we plaats op een van de vele bankjes waar je dan kunt wachten op de eerst volgende eruptie.

De old faithful spuit ca. ieder anderhalf uur, en naar een half uurtje wachten worden we dan ook beloond! Wow indrukwekkend ! De uitbarsting duurt ongeveer 2,5 minuten .

Daarna hebben we honger gekregen en besluiten voordat we het gehele basin gaan verkennen eerst een hapje te eten.

Om door  het basin te lopen is bijna een magische gewaarwording, je loopt tussen verschillende hotsprings met de meest prachtige kleuren , verschillende geisers trakteren ons nog op hun uitbarsting. Continu hoor je gesis en gepruttel , heel apart , je loopt gewoon  over de super vulcano!!

Als we terug lopen naar de parkeerplaats attendeert Koert ons op een dier zo'n 2 meter van het wandelpad af. Een vrouwtjes elk ! Zij ligt heerlijk in de schaduw van de boom waardoor ze moeilijk ze zien is . Wat een mooi dier en zo groot! Ik schat ongeveer formaat paard.

We overnachten op de camping grant village, deze lijkt op de madison , een plekje tussen de bomen zonder stroom en water maar wel met vuurring! Dus alvast wat houtsprokkelen en dan lopen we naar het restaurant, onderweg zwemt er nog een bever langs die zich helaas niet laat fotograferen. Het restaurant bij de grant village ziet er veelbelovend uit , maar valt het eten iets tegen. We bezoeken de store en gaan weer naar het amfitheater om naar de ranger te luistern.

Daar staat een ranger te stressen , ze krijgt de diaprojectie niet op de pc. Nadat ze zich veronschuldigd dat ze niet technisch is, besluit Arno haar maar te helpen, en voila het werkt. Weer iemand gelukkig gemaakt!

Deze keer gaat het over beren , die wij nog niet gezien hebben. Vroeger werden de beren gevoerd en kwamen de beren op de mensen af want die hadden namelijk eten.

Tegenwoordig is het ten strengste verboden om dieren te voeren en dus ook moeilijker om beren te zien. Helaas hebben we het geluk niet om beren te zien , wel zien we bij het verlaten van Yellow stone nog een vrouwtjes elk in de buurt van de camping ,zij steekt de weg over en blijft stokstijf staan!

Yellow Stone was indrukwekkend , moeilijk te omschrijven, dit moet je met eigen ogen zien en horen!