27 t/m 30 juli

Door Soentken - 09-07-2010 18:36 San Francisco
Hyatt at Fishermans Wharf, 555 North Point Street

Dag 18:

Vandaag staan we met moeite op. De vermoeidheid begint toch wel toe te slaan na het zware programma van de afgelopen weken, maar we vermannen ons en staan om 9.00 uur bij Starbucks op de stoep voor het ontbijt. Aan de overkant zit de fietsenverhuurder waar we na het ontbijt ons fietsen ophalen voor de aktiviteit van vandaag namelijk: de Golden Gate brug over fietsen. Voor Mees hebben we deze keer maar een aanhaakfiets gehuurd, zodat hij relaxt achter Rob aan kan hangen en de rest van de familie ook relaxt kan fietsen zonder steeds te moeten omzien of Mees ons nog wel bijbeent. De tocht voert ons langs de baai van San Francisco naar de voet van de Golden Gate. De uitzichten zijn fantastisch en de route niet al te steil. Ook vanaf de Golden Gate is het uitzicht op San Francisco prachtig. Ook Alcatraz, het gevangeniseiland in de baai van SF, zien we telkens weer liggen. Als we aan de andere kant van de baai zijn, fietsen we door naar Sausalito, een schattig vissersdorpje met allerlei restaurantjes aan de waterkant. We lunchen heerlijk bij Scoma's. De lekkerste tonijnsandwich ooit. Een verse tonijnsteak op een ciabatta met wasabiamayonaise en verse St. Jacobsschelpen. Hmmm. Natuurlijk afgetopt met een glaasje wijn uit Napa.Na de lunch gaan we met de ferry terug naar San Francisco.

We brengen de fietsen terug naar de verhuurder en gaan met een cable car naar een ander deel van de stad. We willen namelijk naar de bioscoop om de film "Despicable Me" te zien. De concierge van ons hotel heeft ons de weg naar de bios gewezen, maar als we daar aankomen blijkt dat voornoemde film daar niet draait. We besluiten ad hoc naar Toy Story 3 te gaan en dat is een groot succes. Erg leuke film! Na de film gaan we italiaans eten en daarna met de taxi terug naar het hotel, dat overigens ook weer een prima (stads)plek is.

Dag 19:

Vandaag staan we weer op tijd op (gaat steeds moeizamer), want we hebben de eerste ferry naar Alcatraz geboekt. Om 9.30 komen we op het voormalige gevangeniseiland voor de kust van SF aan. We beklimmen meteen de heuvel naar het grote cellenblok om daar de apparatuur voor de audiotour op te halen. De tour is ook in het Nederlands verkrijgbaar en Mees slaakt een zucht van verlichting. Met een koptelefoon op ons hoofd worden we langs alle gevangenenverblijven geleid en krijgen we van alles te horen over de het leven op Alcatraz. Roos is meteen geinspireerd voor een volgend jaar te houden spreekbeurt. Na zo'n 1 1/2 uur te hebben rondgelopen, nemen we de ferry terug naar het vaste land. Met de tram gaan we nog een keer het winkelgebied in om onze laatste aankopen te doen. Om drie uur 's middags zingen we Jip in Macy's (warenhuis) toe, want in Nederland is het nu 00.00 uur en is ze JARIG!!Het personeel komt aangesneld om haar te feliciteren en alle kinderen krijgen een sticker (wow!). Nadat we genoeg schoenen hebben ingeslagen, pakken we de tram terug naar het hotel. Voor vanavond staat er nog een etentje op het program, deels tgv Jips' verjaardag maar ook om Bas en Fem met hun twee dochters te ontmoeten. Zij wonen in Hilversum en zijn goede vrienden van Anke en Kerst. Hun vakantie is gisteren hier in SF begonnen en zij zitten een straat verderop in een hotel. Deze gelegenheid is natuurlijk te bijzonder om voorbij te laten gaan. En dan.....zit onze vakantie er al weer op (snik, snik).

Het waren vermoeiende weken, maar wat hebben we veel gezien en gedaan! Ik denk dat we dat pas gaan beseffen als we weer thuis zijn. We dagdromen nu al weer over (een) volgende vakantie(s) in the States. Het was zo fantastisch dat we best nog eens terug willen. Als we het met elkaar erover hebben wat nu het leukst was, ziet het lijstje er ongeveer zo uit:

Leukste stad: Las Vegas (Pien en Jip) San Francisco (de rest),
Leukste pretpark: Universal Studios,
Leukste hotel: The Dana in San Diego (met John en Siobhan),
Leukste aktiviteit: raften,
Lekkerste eten: Solbar Callistoga en de tonijnsandwich in Sausalito,
Leukste grap: Mees die tijdens het fietsen in Yosemite zo moe was dat hij aangaf nog liever dood te
                           willen dan door te moeten fietsen, waarop Jip zei: dan moet je voor Piens"  fiets gaan
                           liggen, rijdt zij wel over je heen! (was bij de eekhoorn ook vrij effectief).

En zo zijn er nog vast veel meer dingen te noemen, die ik nu vergeet en die waarschijnlijk pas weer beginnen te dagen als we weer thuis zijn. Jullie horen het nog wel live of via de blog, but for now: SO LONG AND SEE U!