Reisverslag Canada 2

Door Rob & Annalies - 15-09-2009 19:59
Reisverslag camperreis naar Canada 2009.

Na maanden van voorbereiden en ons verheugen op de reis zijn we zaterdag 29 augustus in het vliegtuig gestapt naar Vancouver.
De eerste 2 nachten een hotel geboekt en van deze gelegenheid gebruik     gemaakt om Vancouver te verkennen; o.a. Stanley Park.
Opvallend was het groot aantal Chinezen en Japanners en veel lui die de weg kwijt waren(letterlijk).
Op maandag 31 aug. konden we de camper ophalen
We hadden voor een maxi Mobil home gekozen, maar dat die zo groot
was……!!!!
We vertrokken richting Hope (eerste overnachting) en via Hedley(goudmijn) naar Fintry Prov.Park.( met Ned. toezichthouder).
Onderweg naar Revelstoke hebben we in Grindrod het adres van Afke(nicht van Anna- Lies) gezocht en gevonden. Helaas troffen we niemand thuis.
Op camping Martha’s Creek aan de Columbia River( waar we in gezwommen hebben, want er was geen douche) hebben we een rustdag genomen.
Het weer veranderde en we kregen onweer en regen.
Op 4september vertokken we richting Lake Louise. In de Canyon Hot Springs hebben we heerlijk gebadderd bij een temp. van 32 gr./40 gr. Een bijzondere ervaring en zeer aangenaam.
Via de Rogers Pass kwamen we in Lake Louise terecht.
Bij de camping stonden we al in de file,het was n.l. een extra lang weekend;
 7 sept. is hier de dag van de arbeid, dus een vrije dag.
We kregen een plaats vlak naast de railway en dat hebben we geweten.
Volgens Rob zijn er ’s nachts 12 goederentreinen van honderden meters voorbij gedenderd. En dat met gebruikmaking van de typhoon!
Bovendien was het er berekoud!!!!
Dat was dus snel bekeken: wegwezen hier!!!
Zaterdag 5 sept. was het prachtig weer en zijn we naar het Moraine Lake in de Valley of Ten Peaks op 1.900 m. gereden, niet zo groot maar wel door 10 bergtoppen omringd.
Vervolgens naar Lake Louise,waar het bij het Chateau Lake Louise erg druk was.
Snel het pad naar Lake Agnes genomen en na een klim van 5 km kwamen we uit bij het bekende Plain of Six Glaciers Thea House. Hier hebben we uiteraard thee gedronken met een heerlijke, mierzoete applecrumble.
Moe maar voldaan gingen we naar ons volgende overnachtingsplek en dat werd: Mosquito (komt mij zeer bekend voor; instrument van de OK)) Creek.
Een plaats direct aan de Bow River hebben we de barbecue aangestoken en nog tot 21.00 uur ons aan het vuur gewarmd.
Zondag 6 sept. even bij Crowfoot Glacier Viewpoint gekeken en toen naar Num-Ti-Jah Lodge aan het Bow Lake.
Maar het meest indrukwekkende was de 2.088 meter hoge Bow Summit.
Wat een schitterend uitzicht op het Peyto Lake.
De overnachting was aan de oever van het Waterfowl Lake voor 1 nacht want de camping ging daarna dicht.
Het regende ´s avonds en bij ons ging de kachel aan. Kampeerders rondom ons stonden zich te warmen bij hun barbecue. Wat een armoe!!!!!
Maandag 7 september – de dag van de arbeid, dus een vrije dag voor de Canadezen.
Via Mistaya Canyon- een diep uitgesleten kloof en Big Bend met een prachtig uitzicht zagen we bij Parker Ridge verse sneeuw liggen.
Wij de berg op in de sneeuw; het leek wel wintersport!!
Bij de Columbia Icefieds aangekomen regende/sneeuwde het. Bovendien was het  zwaar bewolkt  : dat deed ons besluiten niet met de Icefield Explorer de gletsjer op te gaan. Wel zijn we naar de voet van de gletsjer gelopen.
’t Was er erg koud en dat in de zomer!
Na ongeveer 100 km. rijden kwamen we aan in Jasper op campground “Wisthlers “. Het was erg druk met campers en we konden voor de eerste nacht een plek zonder stroom krijgen en de  andere nachten met stroom.
 ‘s Avonds hebben we in 1 uur tijd de camping rondgelopen. Een hele afstand!
Dinsdag 8 september – Een dagje winkelen in Jasper. We vonden het er erg rustig. Tevens hebben we de was gedaan in de plaatselijke laundry, waar tevens internet en wifi mogelijk was. Daar konden we eindelijk onze eerste weblog verzenden, want de telefoonverbindingen in de Rockies zijn bijzonder slecht.  Ook gingen we op zoek naar materiaal om het bed te kunnen verlengen. Het bed was iets te kort voor Bob, want zijn enkels hingen buiten boord. Bij een bouwmaterialenhandel had met begrip voor onze probleem. We kregen van een zeer aardige medewerker voor niets een stuk gaatjesboard uit de afvalloods, enkele klossen hout en wat schroeven. Het gaatjesboard werd door Bob buiten met een oude zaag op maat gezaagd. Op de camping gekomen ging Bob meteen aan de slag om er een passende constructie van te maken. (’t Is net Rob).
Ondertussen verscheen er eindelijk vlak bij onze camper een roedel Elks.
Woensdag 10 september zijn we naar de Miette Hot Springs gereden. Terwijl de badmeester dik aangekleed een oogje in het zeil hield, lagen wij in bronwater van 38 gr. om vervolgens af te koelen in een kleiner bad van 15 gr. Wij waren de enige diehards!!!!!!
Vanuit Jasper ging de reis in Westelijke richting. We kwamen langs Mont Robson, de hoogste berg(3954 m.) in de Rockey’s.      De zon stond op de sneeuw en een strak blauwe lucht: een fantastisch gezicht!
Vervolgens langs Prince George, Fraser Lake, richting de Indianen. In New Hazelton een Indiaans historisch museum bezocht met uitleg van een rondleider(een Indiaan). Het wordt al een beetje herfstig en ook de bladeren gingen verkleuren naar rood en geel. Prachtige uitzichten en nog steeds heel veel bomen en meren.
Had ik al verteld dat we overal vriendelijke mensen tegen kwamen. “Hello, how are you today, where are you from…