Donderdag 2 juli 2009

Door John en Janneke van Rooijen - 03-07-2009 07:17 Vanochtend zijn we om 06.30 uur opgestaan om een uur later in de auti te zitten richting Victoria. Een rit van 320km, waar je ongeveer 5 uur over doet. Dit klopte ook heel aardig, want even na 12 uur reden we Victoria binnen. Hier zijn we meteen naar ons hotel, Inn at Laurel Point ( www.laurelpoint.com ) gegaan en hebben ingecheckt. Auto daar geparkeerd en toen lopend naar Springtide Whale Watching gegaan alwaar we een plekje hadden gereserveerd voor de tour van 14.00 uur.
Op zich al een hele belevenis vooraleer je op die zodiac zit, met complete uitleg, winddichte pakken aantrekken (bij 25 graden niet echt een pretje) en dan aan boord. We vertrokken keurig op tijd en na een rustig stukje varen de haven uit, vol het gas erop en dat wil wel vooruit met die 2x 225 pk. Na een kwartiertje varen stuitten we al op een eerste groep Orca's. Geweldig om te zien en mee te maken. Je komt ogen tekort, want je zag ze overal naar boven komen. Ze waren echter flink op dreef en verplaatsten zich heel snel. Hierop gingen we met een omtrekkende beweging met vol gas proberen weer voor de groep te komen. Op dat moment kwam het bericht door dat de 2 groepen Orca's die in dit gebied leven, naar elkaar aan het zwemmen waren en waarschijnlijk elkaar giingen ontmoeten. Deze 2 groepen hebben familiale banden en dus zal die ontmoeting echt een feest voor ze zijn en zullen ze zich uitbundig gaan gedragen. Na daar even stil gelegen te hebben zagen we inderdaad van alle kanten Orca's. Wat een ongelofelijk schouwspel. Ze sloegen met hun staarten, bleven langer boven en sommige namen echt een sprong uit het water om met een plof weer neer te komen. We hebben met open mond zitten genieten op die boot. Op dat moment begaven we ons tussen maar liefst een 60-tal Orca's.
De 3 uur op de boot vlogen zo natuurlijk voorbij en dus moesten we terug. Dit ging ongelofelijk hard met vol gas. Ook dat was kicken.
Daarna zijn we via de gezellige haven terug gelopen naar het hotel om te douchen en om te kleden. We hadden ondertussen een leuk restaurantje gezien waar we ook zijn gaan eten, lekker en gezellig buiten. Daar hebben we weer heerlijk gegeten ( wordt eentonig) en daarna naar het hotel. Hier hebben we nog even de ferry voor morgen middag geregeld en daarna voor de laatste keer deze reis het hotelbed opgezocht. Morgen terug naar Vancouver, en morgen avond op het vliegtuig.
Jammer, maar we hebben zoveel gezien en meegemaakt, we hadden dit voor geen goud willen missen. deze reis zal ons altijd bij blijven.