26 april 2010. Las Vegas USA here we come!

Door Hans en Truus - 31-05-2010 22:03

Dit is de tweede keer dat we naar Amerika gaan.Vorig jaar verstuikte Truus (na 3 dagen!) haar enkel zodanig dat ze niet meer kon lopen. Zij viel van het trapje van de camper toen ze deze wilde instappen. Hierdoor moesten we noodgedwongen naar Nederland terugkeren.
Tip1: neem een reis- en annuleringsverzekering bij de ANWB. Als je iets overkomt dan word je door deze organisatie fantastisch geholpen. Ondanks dat Truus nog steeds last heeft van haar enkel hebben we toch weer geboekt. We denken namelijk met een enigszins aangepast (wandel)programma toch goed uit de voeten te kunnen. De reis is wederom geboekt bij TiogaTours.
In totaal duurt onze reis 24 dagen, waarvan we er 20 met een Road Bear RV (camper) rondtrekken door het zuid-westen van Amerika. We zullen tijdens onze reis de natuurparken van vier verschillende staten bezoeken.
Nog even wat financiele info over de reis. Mogelijk worden jullie enthousiast om ook die richting op te gaan na het zien en lezen van onze ervaringen!
De vlucht vanaf schiphol kost ca. € 1300 voor twee personen en voor de camper betalen we € 1600 (voor 2500 mijl). We hebben een extra verzekering voor de camper afgesloten bij de Europeesche van € 200. Daarnaast hebben we zelf de hotels via internet geboekt.
Ten eerste omdat dat goedkoper is en ten tweede omdat je dan meer keus hebt en het hotel (bijv. via Zoover of Tripadvisor) precies op je wensen kunt afstemmen.
Aan hotelkosten zijn we € 500 kwijt. (5 overnachtingen) We hebben het een beetje luxe gedaan dit keer.
Ook hebben we vooraf een drietal excursies, eveneens via internet, geboekt, omdat die vaak niet meer beschikbaar zijn als je daar ter plaatse bent. Hier is nog een bedrag van € 100 mee gemoeid. Vooraf hebben we dus in totaal € 3700 hebben uitgegeven. We verwachten aan overige (reis)kosten en benzine, eten/drinken en excursies € 2500 kwijt te zijn en daarmee komt onze begroting uit op € 6200. Best een fors bedrag als je alles bij elkaar optelt (moet je eigenlijk niet doen anders ga nooit meer) maar dan heb je ook wat! Lees en geniet.

Vanmorgen om 05.00 uur opgestaan en ons door Matthijs laten afzetten op het station van Bergen op Zoom en de trein genomen van 06.00 uur naar Schiphol. Eigenlijk was het de bedoeling om de intercity van 06.15 uur uit Goes te nemen maar ivm  de aswolk perikelen op Schiphol hadden we wat extra speling genomen. (werd ons nadrukkelijk geadviseerd) Later bleek dat we meer dan tijd genoeg hadden mede omdat we elektronisch hadden ingecheckt. De planning was dat we via Detroit naar Las Vegas zouden vliegen. Geen aswolk meer te bekennen op dit traject en zo kon het gebeuren dat we ruim 2 uur voordat ons vliegtuig vertrok cappucino dronken in de vertrekhal en ook nog ruim de tijd hadden om onze boekenvoorraad aan te vullen. De vlucht naar Detroit verliep met een uurtje vertraging (extra veiligheidscontrole) maar we hadden genoeg tijd om over te stappen. Wel moet je in Detroit door de immigration en daar kun je gerust een uur of nog langer voor uittrekken.
Tip 2: bij een overstap ervoor zorgen dat je voorin het vliegtuig zit. Rij 1 t/m 15. Ben je eerst aan de beurt bij de immigrationcontrole. Dat heeft grote voordelen zeker als je overstap krap bemeten is ( < 2 uur) Scheelt een berg stress! In de vertrekhal van Detroit  gegeten en daarna doorgevlogen naar Las Vegas waar we precies op de geplande tijd, 19.00 uur, aankwamen. Koffers opgehaald? en met een taxi snel naar het hotel dat was de bedoeling. Maar dat liep ff anders. Iedereen pakte zijn of haar koffers van de lopende band, echter die van ons kwamen maar niet uit het zwarte gat tevoorschijn. Stonden we daar bij de lopende band voor Jan met de korte achternaam. Nu krijg je bij het inchecken van je bagage een barcodelabel en daarmee in de hand ging ik naar het loket vermiste goederen.
Tip 3: bewaar dit barcodelabel zorgvuldig! Daar konden ze ons vertellen (na scannen van het label) dat de koffers al in hun depot aanwezig waren en dat ze met een eerdere vlucht waren meegekomen! Gelukkig maar, want we waren al zo lang onderweg (in Nederland was het nu 04.00 uur)  en we hadden het wel een beetje gehad. Een taxi bracht ons naar het Trump Hotel waar we op een fantastisch grote kamer in ons kingsize bed in slaap vielen en droomden van een heerlijke vakantie zonder zorgen!
Of dat deze droom ook werkelijkheid is geworden lees je in de vervolgverslagen.

Foto genomen vanaf de strip met op de achtergrond ons goudkleurig hotel

Kosten taxi: 25 $
Hotel Trump 180 $ incl. taxes (2 nachten)