Alie Scholten

Reisadviseur Alie Het leuke aan mijn werk als reisadviseur vind ik de afwisseling en het persoonlijke contact. Geen reis is hetzelfde en dat is ook waarom ik Amerika en Canada zulke fantastische bestemmingen vind. Of je nou van cultuur of natuur houdt, een shopper of een museumliefhebber, strandliefhebber of fanatiek wintersporter bent, in Amerika en Canada vind je het allemaal. Omdat wij geen kampeerders zijn, gaat onze voorkeur naar reizen met een huurauto. Maar ook over reizen met een camper kan ik jou alles vertellen en ik help jou graag om jouw perfecte reis samen te stellen!

Bezochte gebieden

Zuidwest-Amerika, Rocky Mountains (Salt Lake City > Denver), Hawaii, Deep South, Texas, Zuidoost-Alaska, Oost- en West-Canada.

Favoriete steden

2. Jasper National Park
  3. Great Smoky Mountains

Tips

• Als stedenliefhebber vind ik het altijd erg leuk om een stopover te doen tijdens mijn reis naar Amerika of Canada. Leuke steden voor een stop van twee of drie nachten zijn New York, Chicago, Washington, Philadelphia en Toronto.
  • Ga fietsen! In veel steden kun je begeleide fietstours boeken. De ideale manier om een stad te leren kennen.
  • Hawaii als tropische verlenging van je rondreis door Amerika of Canada.

Zuidwest-Amerika

Mei 2016. Onze eerste roadtrip door Amerika en gelijk verliefd op dit prachtige land! Wat een fantastische reis hebben we gemaakt. Van San Francisco via Highway 1 naar Los Angeles en vervolgens Joshua Tree National Park, Lake Havasu, Kingman en een stukje Route 66, Grand Canyon National Park, Page, Zion National Park, Las Vegas, Death Valley National Park, Mammoth Lakes en Yosemite National Park. In zo’n 17 dagen hebben we de highlights van dit gebied verkend. We moeten zeker nog eens terug om het wat meer op ons gemak te doen!

Rocky Mountains

Mei/juni 2017. Met een stopover in de ontzettend leuke stad Chicago vlogen we naar Salt Lake City. Via Logan en Bear Lake zijn we naar Jackson gereden. Een heel leuk gezellig plaatsje en goede uitvalsbasis voor Grand Teton National Park. De bergtoppen zijn enorm indrukwekkend en we zagen hier de eerste bizons. Onze uitvalsbasis voor Yellowstone National Park was West Yellowstone. Yellowstone heeft ons enorm verrast, wat een prachtig park en zo afwisselend. Hier willen we absoluut nog een keer naar terug! Via de oostzijde verlaten we het park, dit was ook weer een prachtige route. Met overnachtingen in de western dorpjes Cody en Sheridan zijn we naar Rapid City gegaan, waar we twee nachten hebben geslapen. Een gezellig stadje vlakbij Custer State Park, Mount Rushmore en Crazy Horse Memorial. Custer State Park is prachtig, vooral met een huurauto, want alleen dan kun je de mooie Needles Highway en Iron Mountain Road rijden met de vele bochten en smalle tunneltjes. Via Cheyenne en Fort Collins zijn we naar Estes Park gegaan in Rocky Mountains National Park. Via de Trail Ridge Road naar Denver, heel bijzonder om op een hoogte van zo'n 3500 meter tussen de sneeuwwanden door te rijden.

Oost-Canada

September 2018. Onze eerste trip naar Canada. We zijn begonnen in Toronto. Vanaf de CN Tower heb je een prachtig uitzicht over de stad en zie je goed hoe uitgestrekt Toronto is. Ook de wijk Kensington Market mag je zeker niet overslaan. Hier vind je allerlei aparte winkels en cafeetjes. Niagara Falls hebben we als dagtocht per trein gedaan. Natuurlijk hebben we de boottocht met de Hornblower gedaan, wat een belevenis! Via de Mennonieten gemeenschap St. Jacobs zijn we naar Hunstville gereden, wat aan de westkant van Algonquin Provincial Park ligt. De dag erna brengen we in dit mooie park door en slapen we in Pembroke aan de oostkant van het park. Ottawa hebben we per fiets (met gids) verkend, een heel leuke manier om in één dag alle highlights te zien. Volgende stop was Quebec. Wat een leuke stad! Het oude centrum is alsof je in een Frans middeleeuws stadje loopt. Via een prachtige route langs de Saint Lawrence-rivier zijn we naar Tadoussac gereden. Hier is een walvisexcursie een must. Wij hebben een excursie per zodiac gedaan en hebben walvissen en andere zeedieren gespot. Na Tadoussac zijn we de rivier overgestoken en hebben we in een paar dagen het schiereiland verkend: Rimouski, Percé, Parc National Forillon, Parc de la Gaspésie en Rivière du Loup. Dit is een minder bekend gebied, maar zeer de moeite waard. Na de rust van dit gebied bezochten we Montreal. Montreal heeft een heel mooi oud centrum, maar ook moderne winkelcentra. Voor elk wat wils! Na Montreal gingen we weer over in het Engels. In Gananogue hebben we een rondvaart gemaakt in het Thousand Islands gebied (aanrader!) en toen was het alweer tijd voor de laatste inkopen en de terugvlucht van Toronto naar Amsterdam. Oost-Canada heeft ons zeer positief verrast!

Hawaii

Maart 2018. Samen met een collega mocht ik de eilanden Big Island, Maui en Oahu gaan verkennen. Via Seattle zijn we naar Kona op Big Island gevlogen. Big island heeft, zoals de naam al doet vermoeden, heel veel te bieden. Mooie stranden, groene regenwouden, snorkelmogelijkheden, zeeschildpadden en het mooie Volcano National Park. Aan de westkant van het eiland ligt de gezellige badplaats Kona en aan de de nattere en daardoor groenere oostkant ligt Hilo. Om het hele eiland goed te kunnen verkennen raad ik aan om in beide plaatsen een aantal nachten door te brengen. Tussen de eilanden verplaats je je per vliegtuig. Hawaiian Airlines vliegt meerdere keren per dag en het is bijna een soort busdienst. Bij helder weer heb je een prachtig uitzicht over de eilanden. Op Maui overnachten we in Kahului, waar ook de luchthaven is. Een voordelige keuze, maar persoonlijk raad ik aan om in één van de badplaatsen te verblijven. Maui is bekend vanwege de Road to Hana een heel mooie kustroute. Trek een hele dag uit hiervoor, want er is veel te zien en de weg is smal met héél veel haarspeldbochten. Het laatste eiland van onze trip is het drukste eiland Oahu. De hoofdstad Honolulu en Waikiki Beach zijn met elkaar vergroeid. We verbazen ons na aankomst over de enorme brede snelwegen. Het lijkt wel Los Angeles! Waikiki Beach heeft prachtige stranden en een mooie wandelpromenade. Er is hier veel te doen, volop winkels, restaurants en watersportactiviteiten. In één dag zijn we met onze huurauto het hele eiland rond gereden. Het binnenland is prachtig groen begroeid en de surfstranden en golven aan de noordkust zijn indrukwekkend. Uiteraard hebben we ook een bezoek gebracht aan Pearl Harbor. Deze herdenkingssite is echt een must, ook als je niet zo erg geïnteresseerd bent in de Tweede Wereldoorlog is het toch indrukwekkend en de moeite waard. Wij hebben de eilanden in vogelvlucht bezocht, ik raad aan om per eiland minimaal zo’n vier à vijf nachten door te brengen. En vind je het te ver vliegen, dan is een stopover in bijvoorbeeld Seattle of San Francisco ook mogelijk.

West-Canada

Juni 2019. We hadden de smaak van Canada te pakken, op naar West-Canada! Als echte stedenliefhebbers waren we een beetje bang dat dit misschien iets te veel natuur voor ons zou zijn, maar we hebben van de eerste tot de laatste dag genoten en hadden nog wel iets langer willen blijven. In Vancouver verbleven we in het Best Western Plus Sands. Een bushalte voor de deur, strandje vlakbij en volop restaurants om de hoek. Het leukste vond ik het fietsen door Stanley Park. Na drie nachten hebben we onze huurauto opgehaald en de oversteek gemaakt naar Vancouver Island. We zijn een nacht in Victoria, twee nachten in Tofino en twee nachten in Campbell River geweest. Wat ons betreft een goede verdeling. In Victoria hebben we een walvisexcursie per zodiac gedaan en een orka gespot! In Tofino zijn we per zodiac op zoek gegaan naar zwarte beren en ook hier hadden we weer succes. Tofino vond ik ook een heel leuk plaatsje en de omgeving is prachtig. In Campbell River hebben we een walvisexcursie gedaan en dit was ook weer fantastisch. Heel veel walvissen gezien. Vervolgens via Nanaimo de oversteek naar het vasteland en naar Whistler gemaakt. Echt de moeite waard om twee nachten door te brengen, met het gezellige autovrije centrum en de vele wandelmogelijkheden op de berg. Van Whistler zijn we in één keer naar Clearwater gereden. Best een eind, maar prima te doen. De volgende ochtend hebben we Wells Gray Provincial Park bezocht, het watervallenpark. We hebben hier een halve dag doorgebracht en dat was wat ons betreft prima. Op naar de Rocky Mountains! De laatste vier nachten van de reis brachten we door in Jasper en Banff National Park. We hebben hier zoveel moois gezien, te veel om te beschrijven. Ga het vooral zelf meemaken!

Deep South

April 2022. Na twee jaar uitstel vanwege de pandemie, konden we eindelijk afreizen naar de Deep South. De trip begon in Savannah en ging via Charleston, Atlanta, Great Smoky Mountains, Chattanooga, Nashville, Memphis en Vicksburg naar New Orleans. Een prachtige en afwisselende reis Savannah en Charleston zijn heel fotogeniek en sfeervol. Vanuit Savannah ben je in een half uurtje op het strand van Tybee Island en bij Charleston kan ik een bezoekje aan de Boone Hall Plantation aanraden. Daarna naar Atlanta; hier hebben we een fietstour gedaan, onder andere langs het huis en de memorial van Martin Luther King. De eerste dag in de Great Smoky Mountains begon met mist, de naam zegt het al, maar de tweede dag hadden we prachtig weer en hebben we veel beren gezien. Hier hadden we nog wel een extra dag willen doorbrengen. Chattanooga vond ik wat tegenvallen, maar zo hadden we wel tijd om onderweg naar Nashville een bezoek te brengen aan de Jack Daniels distilleerderij. Een erg leuke stop! En toen Nashville, wat een gezelligheid. We hebben hier enorm genoten van de leuke barretjes, gezelligheid op straat en natuurlijk de live muziek. In Memphis was het een stuk rustiger, maar dat kwam door eerste paasdag. De tweede avond was het al veel gezelliger. Must sees zijn hier natuurlijk Graceland en ook het National Civil Rights Museum at the Lorraine Motel vonden wij erg interessant. Dit museum is gebouwd in/rond het motel waar Martin Luther King is vermoord. De reis ging verder zuidwaarts via de Blues Highway naar Vicksburg aan de Mississippi. Na een nacht in dit kleine leuke stadje hebben we een stukje van de Natchez Trace Parkway gereden en hebben we overnacht op de (haunted) Myrtles Plantation bij Saint Francisville. De laatste nachten van de reis waren we in New Orleans, ook weer erg fotogeniek en heel gezellig. Het klinkt gek, maar bezoek hier ook één van de begraafplaatsen, deze zijn hier heel bijzonder. En wil je nog wat wildlife zien? Dan kun je rondom New Orleans een boottocht door de Swamps doen.

Texas

April 2023. Onze roadtrip door Texas (en een stukje New Mexico) begon en eindigde in Houston. Ideaal, omdat je hier rechtstreeks naartoe kunt vliegen. We hebben flink wat kilometers gemaakt. Van Houston naar Austin, Dallas, Amarillo, Roswell, El Paso, Carlsbad, Alpine Big Bend National Park, Del Rio, San Antonio, Corpus Christi en van Galveston terug naar de luchthaven van Houston. Omdat we in het voorjaar waren, waren de bermen en weilanden prachtig begroeid met veldbloemen, dit hadden we niet verwacht in Texas! In Austin hebben we gefietst en het Capitool bezocht. In Dallas is het Sixth Floor Museum over de dodelijke aanslag op president Kennedy een must, maar er is zoveel meer te zien en te doen. Je kunt hier heerlijk eten in één van de barbecue restaurants in de wijk Deep Ellum. Vervolgens gingen we westwaarts naar Amarillo. Langs de beroemde Route 66 vind je leuke winkels en cafeetjes. En vlakbij Amarillo vind je ook het prachtige Palo Duro Canyon State Park en de Cadillac Ranch, waar je je kunt uitleven met graffiti. Via de aliens in Roswell gingen we naar White Sands National Park, El Paso aan de Mexicaanse grens en de enorme grotten van Carlsbad Caverns National Park naar Big Bend National Park. Een enorm uitgestrekt en prachtig park. Ondanks dat het nog maar april was, was het al erg warm. We hebben in de twee hele dagen die we hier waren een aantal mooie, maar niet al te lange wandelingen gemaakt. Het landschap in het park is afwisselend woestijnachtig tot prachtig groen en natuurlijk zie je regelmatig de Rio Grande-rivier die Amerika van Mexico scheidt. Via Alpine en Del Rio kwamen we in San Antonio. Ook weer een hele leuke stad met de gezellige Riverwalk en de historie van de Alamo en de andere missieposten. De laatste dagen hebben we aan de kust doorgebracht in Port Aransas en Galveston. Texas heeft ook prachtige stranden! Vanuit Galveston kun je een bezoekje brengen aan het Houston Space Center, het is maar zo’n 40 minuten rijden en zeer de moeite waard!

Alaska

In mei 2023 mocht ik op studiereis naar Alaska. Het was een korte, maar heel bijzondere trip, vanuit Seattle naar het zuidoosten van Alaska. We hebben overnacht in Ketchikan in de Cape Fox Lodge en in Sitka in het Westmark Hotel. Tijdens de reis lag de focus op het kennismaken met de inheemse bevolking en hun cultuur en gebruiken. Vanuit Ketchikan brachten we onder andere een bezoek aan Annette Island, Saxman Native Village en de Organized Village of Kasaan. Kasaan is één van de meest noordelijke Haida gemeenschappen. Hier kregen we onder andere een rondleiding door het prachtige oerbos met totempalen, bezochten we de werkplaats waar totempalen en kano’s worden gemaakt en kregen we een heerlijke lunch. Ook maakten we nog een wandeling met lokale gids door het leuke plaatsje Ketchikan. In de zomermaanden wordt dit plaatsje iedere dag bezocht door enorme cruiseschepen. Met Alaska Airlines gingen we na twee nachten naar Sitka. Ook dit plaatsje ligt op de route van de cruiseschepen en heeft een enorm aanbod aan (toeristen)winkels. In Sitka zelf zijn een aantal leuke bezienswaardigheden. Met een ontzettend sympathieke gids/chauffeur bezochten we het Sitka Sound Science Center met de zalmkwekerij en aquaria, het Raptor Center waar gewonde roofvogels worden opgevangen en het Sitka National Historical Park. Het park is een prachtig oerbos aan de kust, waar je ook verschillende totempalen kunt zien. Iets buiten Sitka ligt het Fortress of the Bear, waar beren worden opgevangen die niet meer terug de natuur in kunnen. In Sitka zelf hebben we nog een traditionele zang- en dansvoorstelling bijgewoond. De laatste avond was onvergetelijk met een heerlijk diner op een prachtig privé eiland en ter afsluiting een kampvuur met s’mores.