Vraag en antwoord: Cruises

De informatie op deze pagina gaat over de cruises van Holland America Line en Royal Caribbean. De Holland America Line is een van oorsprong Nederlandse rederij. Holland America Line staat bekend om zijn uitstekende service. De schepen zijn middelgroot en stijlvol ingericht. Royal Caribbean is een Amerikaanse rederij. Ze staan bekend om de Mega funschepen met top entertainment en veel faciliteiten. De sfeer is informeel en tevens geschikt voor families met kinderen. Hieronder lees je de antwoorden op veelgestelde vragen over cruises.

Holland America Line

COVID-19

Ter aanvulling op onderstaande procedure en genoemde documenten, vind je hier meer informatie op de regels m.b.t. vaccinatie- en testverplichting bij Holland America Line

Procedure

Check enkele dagen voor vertrek online in via www.hollandamerica.com. Na het online inchecken kun je je instapkaart printen. Deze instapkaart moet je bij aankomst op de pier laten zien. Bij aankomst moet je eveneens een paspoort en visum (indien van toepassing) tonen. Er wordt een foto gemaakt en vervolgens krijg je de sleutel (scheepsidentiteitskaart) van je hut.

Bij het inchecken op de pier heb je dus de volgende documenten nodig:

  • Expressdocumenten met inbegrip van je instapkaart
  • Bewijs van staatsburgerschap (paspoort)
  • Van toepassing zijnde visa
  • Creditcard
  • ESTA/ETA-reistoestemming (indien je van Canada naar de VS of v.v. vaart)

Soms krijg je aankomstformulieren van de immigratiedienst bij aankomst op de luchthaven. Houd deze bij de hand voor het inchecken. De receptie aan boord kan je vragen je paspoort in bewaring te geven voor immigratieformaliteiten voor cruises die van land naar land varen. Bij afgifte van je paspoort ontvang je hiervoor een ontvangstbewijs. Je krijgt aan boord bericht wanneer je paspoort teruggegeven wordt.

Tijd

Inschepingstijden staan op de instapkaartpagina van je expressdocumenten. Houd er rekening mee dat je ten minste een uur voor vertrek op het schip moet zijn en dat de loopbrug dertig minuten voor afvaart wordt opgehaald (voor afvaarten in de VS: uiterlijk 90 minuten voor vertrek). Het is vaak zo dat je hut iets later wordt vrijgegeven. Je kunt je ondertussen vermaken op het schip. Je koffers worden bij je hut gebracht. Het is daarom slim om bijvoorbeeld badkleding en dingen die je direct nodig hebt, in je handbagage te bewaren.

Royal Caribbean

COVID-19

Ter aanvulling op onderstaande procedure en genoemde documenten, vind je hier meer informatie op de regels m.b.t. vaccinatie- en testverplichting bij Royal Caribbean

Procedure

Check enkele dagen voor vertrek online in via www.royalcaribbean.com. Als je de gegevens onder het kopje Already Booked, de Online Check In en ‘Guest Information Form’ ingevuld en uitgeprint hebt, kun je deze formulieren tezamen met je paspoort bij de incheckbalie in de haven afgeven. Tijdens de online check-in procedure wordt je gevraagd de gegevens in te vullen die behoren tot je Onboard Expense Account (creditcard of cash account), je Cruise-contract te ondertekenen en als laatste stap je boarding pass uit te printen. Wanneer je de online check-in hebt voltooid kun je in de haven direct naar de Express Lane Desk gaan.

Tijd

Op de dag van vertrek dien je uiterlijk 2 uur voor afvaart van het schip in de haven aanwezig te zijn. Je kunt vanaf ca. 12.00 uur inschepen, tenzij anders vermeld op je reisschema. Nadat je de bagage afgegeven hebt loop je door naar de incheckbalie. Wanneer je de online check-in hebt voltooid kun je in de haven direct naar de Express Lane Desk gaan. Hier controleert men je paspoort en eventueel benodigde visa. Het is van belang dat je voor vertrek zelf gecheckt hebt of je visa en vaccinaties voor je reis nodig hebt. Bij incheck ontvang je een SeaPass card. Dit is je belangrijkste document tijdens de cruise. Tevens vind je op de SeaPass Card belangrijke gegevens zoals hutnummer, tafelzitting en tafelnummer en de locatie van het restaurant. Je SeaPass Card is tevens je hutsleutel.

Houd rekening met de geldende bagagelimieten van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt.

Holland America Line

Afdrukbare bagagelabels zijn beschikbaar op de startpagina van de online check-in. Je kunt er net zoveel afdrukken als je nodig hebt. Je kunt de labels ook bij de vertegenwoordiging van Holland America Line op het vliegveld afhalen of tijdens de incheck op de pier. Zorg dat elke bagagestuk een ingevuld label heeft.

Iedere gast van 21 jaar of ouder mag aan het begin van de reis een fles wijn of champagne (niet meer dan 750 ml) aan boord meenemen in zijn of haar handbagage. Voor deze fles wordt geen kurkengeld in rekening gebracht wanneer deze wordt geconsumeerd in de stateroom. Er mogen meer flessen wijn of champagne (niet meer dan 750 ml) worden meegenomen in de handbagage, maar hiervoor wordt per fles USD 18,00 kurkengeld (onderhevig aan wijziging) gerekend, ongeacht de locatie waar de flessen zullen worden geconsumeerd. Het is de gasten niet toegestaan bier, wijn in een pak, of andere likeuren of sterkedrank aan boord mee te nemen.

Royal Caribbean

Na aankomst in de haven geef je de bagage af bij de kruiers. Deze kruiers zijn in dienst van de haven en verwachten in ruil voor hun diensten een fooi van ca. $ 1,- per koffer. Vul duidelijk naam, afvaartdatum en hutnummer in op je bagagelabels. Je koffers worden, in de loop van de dag, naar je hut gebracht. Indien labels onduidelijk zijn ingevuld, kan dit vertraging veroorzaken bij het afleveren van je bagage. Het is daarom slim om bijvoorbeeld badkleding en dingen die je direct nodig hebt, in je handbagage te bewaren.

Minimumleeftijd:

  • Vanwege de beperkte medische voorzieningen aan boord aanvaarden beide rederijen geen boekingen voor baby's die aan het begin van de cruise 6 maanden of jonger zijn. Voor transatlantische afvaarten of cruises die langer dan 3 opeenvolgende dagen op zee blijven, mogen geen kinderen mee die 12 maanden of jonger zijn.

Zwangeren:

  • Wanneer je 24 weken of langer zwanger bent op het moment dat de cruise eindigt, kun je niet aan boord toegelaten worden.

Regels passagiers onder de 25 jaar:

  • Alcoholconsumptie vanaf 21 jaar.
  • Casinotoegang vanaf 18 jaar.
  • Minimumleeftijd hoofdboeker: 21 jaar. Passagiers jonger dan 18 jaar dienen te worden vergezeld door een ouder of voogd.

Holland America Line

In de aankomsthaven is het vaak erg druk. Als je geen transfer hebt geboekt, kun je dat enkele dagen voor ontscheping nog aan boord regelen. Op de laatste avond van de cruise moet je je bagage buiten je stateroom klaarzetten. Zorg weer voor je juiste labels.

Holland America Line raadt gasten aan om alle identificatiebewijzen, de schipkaart, elektronische vliegtickets, douaneformulieren, medicijnen en andere belangrijke zaken/waardevolle spullen apart te houden, samen met de kleren en schoenen die je de volgende dag wil dragen. Houd deze bij de hand of in je handbagage zodat je er gemakkelijk bij kunt.

Het schip moet bij aankomst meestal enkele overheidsprocedures ondergaan. Hierna kunnen alle gasten ontschepen. De ontscheping duurt meestal twee tot vier uur nadat het schip is aangekomen. Alle gasten moeten op dit moment het schip verlaten.

Royal Caribbean

Ontschepen

De laatste avond vind je de bagagelabels in je hut. Deze labels dien je aan de koffers te bevestigen die je ‘s avonds voor je hut plaatst (zorg ervoor dat je een tas met spullen voor de laatste overnachting aan boord en kleding/toilet artikelen voor de volgende dag bij de hand houdt). De kleur of het nummer van de labels bepaalt de tijd van ontscheping en de plaats van jouw koffers in de douane hal. Mocht je een vroege vlucht hebben, voor 10.30 uur op de dag van aankomst van het schip, dien je dit aan de Guest Relations door te geven. Je krijgt dan labels die je toestaan als eerste het schip te verlaten, nadat de douane het schip heeft vrijgegeven. Op de laatste ochtend van de cruise, ga je naar de aangegeven vertreklounge waar je je paspoort ophaalt en vervolgens de immigratie formaliteiten afhandelt. In Miami en Fort Lauderdale vindt de immigratie in de terminal plaats, na aankomst. Op de dag van ontscheping wordt de kleur of het nummer van je bagagelabel omgeroepen. Je kunt, na het horen van je kleur of nummer, van boord gaan en de borden met jouw kleur of nummer naar de douane hal. Hier staan je koffers gesorteerd op diezelfde kleur of nummer en neem je je bagage mee naar buiten. Daar staan kruiers, taxi’s en shuttlebussen klaar om je naar je volgende bestemming te brengen.

Transfers

Vervoer tussen de luchthaven en pier en/of hotel v.v. is niet in de prijs inbegrepen. De transfers worden uitgevoerd door lokale agenten, veelal per bus, minibus of shuttle. Transfers kunnen , mits beschikbaar, tot circa 4 weken voor vertrek geboekt worden. Mits beschikbaar kun je aan boord een transfer voor aan het einde van de cruise van de haven naar de luchthaven boeken.

Holland America Line

Gasten die niet met een creditcard hebben betaald, moeten op de ochtend van hun ontscheping hun rekening aan boord betalen. Contante aanbetalingen kunnen op de laatste dag van de cruise worden gedaan.

Royal Caribbean

Bij de check in kun je, indien je dit niet al online gedaan hebt, je SeaPass Card rekening activeren. De SeaPass is een kredietsysteem voor alle uitgaven aan boord zoals excursies, souvenirs, alcoholische drankjes etc. Aan boord accepteert men geen contant geld, behalve in het casino. Je SeaPass Card account wordt geregistreerd d.m.v. een magnetische strip. Onderaan de kaart staat een nummer. Dit nummer is van jou, en voor alle medereizigers waar je voor wenst af te rekenen. Op iedere uitgave die je doet, komt dit nummer te staan. Op de laatste avond krijg je een totaaloverzicht en wordt je SeaPass account met je creditcard verrekend. Aan boord van de schepen accepteert men Master Card, Visa, American Express of cash in dollars.

Holland America Line

Je kunt zelf je eetgelegenheid en stijl kiezen. Ga je voor een feestelijk vijfgangendiner of een snel diner voor twee in je hut?
Als je wilt dineren in de hoofdeetzaal, moet je een keuze maken tussen traditionele vaste zittingen en flexibele open zittingen. Flexibel dineren kan meestal van 17:15 t/m 21:00. Hiervoor kun je onderweg nog reserveren. Dineren op vaste tijden kan meestal om 17:45 of 20:00 in het hoofdrestaurant. Dit moet voor vertrek worden gereserveerd.

Er zijn nog andere restaurants dan het hoofdrestaurant. Bijvoorbeeld de Pinnacle Grill (verse vis en zeevruchten), de Terrace Grill op het dek met hamburgers, hotdogs en een tacobar en de Canaletto, een klassieke Italiaanse keuken. Speciale wensen moeten uiterlijk 90 dagen voor vertrek worden doorgegeven.

Royal Caribbean

Bij boeking heb je een preferentie voor het diner opgegeven. Je tafelnummer zal echter pas bevestigd worden op het moment dat je aan boord gaat en staat op je SeaPass Card. Indien je wijzigingen wilt aanbrengen aan je tafelzitting kun je contact opnemen met de Maître D. Hij of zij zal trachten je wensen te honoreren. Houd er wel rekening mee dat zowel een tafelzitting als de grootte van een tafel ALTIJD een preferentie is en NOOIT een essentie. Het niet verkrijgen van een bepaalde zitting zal door de rederij om die reden niet als een klacht in behandeling genomen worden. Op dagen dat het schip aan wal ligt, kunnen de openingstijden van het restaurant afwijken.

Naast vlees, vis, vegetarische en kindergerechten, kunt je tot 90 dagen voor afvaartdatum speciale dieetwensen doorgeven. De eerste dag van je cruise is het verstandig dieetwensen bij het bedienend personeel nogmaals kenbaar te maken.
In eventuele specialiteitenrestaurants aan boord geldt een toeslag tussen de $ 15 en $ 45 per persoon. De openingstijden van alle restaurants aan boord staan aangegeven in de dagkrant. Wat betreft dinerzitting zijn er drie mogelijkheden: eerste zitting, tweede zitting en de open diner zitting (My Time Dining). Bij de eerste zitting (vanaf circa 18.00 uur) en tweede zitting (vanaf circa 20.00 uur) heb je een vaste tafel op een vast tijdstip voor de duur van de cruise. Heb je bij boeking aangegeven dat je gebruik wilt maken van de open dinerzitting dan kun je iedere avond tijdens de openingstijden van de Main Dining Room gaan dineren.

Houd er rekening mee dat je bij veel rederijen een fooi per persoon per nacht moet betalen.

Bij Holland America Line wordt er een vast bedrag p.p.n.n. op je boordrekening bijgeschreven (vanaf $14,50 - wijzigingen voorbehouden). De fooien van Royal Caribbean worden ook aan boord automatisch aan je reservering toegevoegd, (vanaf $18 p.p.p.n.- wijzigingen voorbehouden) tenzij je specifiek verzoekt, deze weg te laten bijvoorbeeld als je deze vooraf hebt voldaan bij boeking. Op je ticket kun je terugvinden of dit het geval is (prepaid gratuities = vooraf voldaan).

Je kunt onderweg in elke aanleghaven excursies maken. Vaak zijn de excursies (vooral in Alaska) redelijk prijzig, omdat het gaat om tochten met bootjes of helikopters/vliegtuigen. Het kan handig zijn om van tevoren vast een selectie te maken en de excursies voor vertrek te reserveren.

Aan boord van een cruise hoef je je geen moment te vervelen. Een cruiseschip is een ministad met restaurants, winkels, bars, zwembaden een fitnessruimte, sauna en uitgaansgelegenheden. Elke avond krijg je een overzicht van alle activiteiten aan boord en excursies aan wal, waar je je voor kunt inschrijven. Er zijn bijvoorbeeld kookdemonstraties, workshops en lezingen. 's Avonds zijn er theatershows, films, muziekoptredens en thema-avonden.

Holland America Line

Via www.hollandamerica.com kun je excursies aan wal tot drie dagen voor de afvaart online boeken. Het is in principe ook mogelijk om tijdens de cruise nog excursies te reserveren; maar vooraf gemaakte reserveringen krijgen voorrang. Als je zeker wilt zijn van een plekje bij de excursie, reserveer dan vooraf. Je kunt natuurlijk ook zelf ter plekke een excursie regelen of dat vooraf doen direct bij lokale aanbieders, vaak is dat iets voordeliger.

Royal Caribbean

Voor het vooraf boeken van excursies, kun je gebruik maken van de cruiseplanner op de internetsite van de rederij: www.royalcaribbean.com. Je dient wel te beschikken over een creditcard om je excursie(s) te kunnen boeken. Eventueel kun je aan boord, mocht er nog plaatsen beschikbaar zijn, aan de excursiebalie je excursies bijboeken.

Overdag mag je in de regel dragen wat je wilt: van vrijetijdskleding tot badkleding. Deze kleding is niet toegestaan in culinaire/specialiteiten restaurants. Op speciale evenementen, zoals de Captains Cocktail of gala-avonden, worden heren geacht een overhemd met kraag, een das en een pantalon te dragen. Voor dames geldt dat nette kleding volstaat; jurken, rokken en pantalons zijn acceptabel. Een voorbeeld van zo'n avond is een vijfgangendiner in de Dining Room. Er is altijd een gala-avond en meestal zelfs twee per week bij cruises langer dan 5 nachten. De dresscode staat vermeld in het dagelijkse programma. Op alle schepen is tegen betaling een wasservice beschikbaar.

Holland Amerika Line

Royal Caribbean

Royal Caribbean heeft 25 schepen. Op de route Florida en de Bahama's varen o.a. de Navigator of the Seas en de Freedom of the Seas

Alle gasten dienen een paspoort mee te nemen dat nog ten minste zes maanden na de einddatum van de reis geldig is. In Europa dient het paspoort geldig te zijn tot minimaal je terugreisdatum. Zorg ook voor een geldige creditcard met voldoende limiet.

Holland America Line

Voor reizen naar Canada en Amerika: Vraag eTA-reistoestemming aan. Dit is online reistoestemming voor Canada en verplicht omdat je per vliegtuig Canada binnenkomt. Vraag ESTA-reistoestemming aan. Dit is verplicht voor reizen naar de VS.

Royal Caribbean

Bij de online check in of aan boord bij inchecken kunt je de SeaPass Card rekening activeren. De SeaPass is een kredietsysteem voor al je uitgaven aan boord zoals excursies, souvenirs, alcoholische drankjes etc. Aan boord accepteert men geen contant geld. Je SeaPass Card account wordt geregistreerd d.m.v. een magnetische strip. Onderaan je SeaPass Card staat een nummer. Dit nummer is voor jezelf, en voor alle medereizigers waar je voor wenst af te rekenen. Op iedere uitgave die je doet, komt dit nummer te staan. Op de laatste avond van je cruise krijg je een totaaloverzicht en wordt je SeaPass account met je creditcard verrekend. Aan boord van de schepen accepteert men Master Card, Visa, American Express of cash in US dollars.

Vraag ESTA-reistoestemming aan. Dit is verplicht voor reizen naar de VS.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan
{{javascripts}}