Camperreis in Canada van Evert van Benthem

Tweevoudig Elfstedentocht-winnaar Evert van Benthem woonde tot 2000 met zijn vrouw Jannette en hun twee zoons in Sint Jansklooster, het dorp waar ook Tioga Tours was gevestigd. De familie van Benthem woont inmiddels in Alberta - Canada, aan de voet van de Rocky Mountains, waar ze een melkveehouderij runnen met een veestapel van ongeveer 300 koeien. Bij een boerenbedrijf is het altijd moeilijk om op vakantie te gaan, maar in het najaar van 2007 vonden Evert en Jannette toch eindelijk gelegenheid om een korte vakantie door hun nieuwe vaderland te maken. De keus viel op een camperreis en na enig overleg met Tioga Tours vertrokken ze met een camper van Cruise Canada vanaf hun farm in Spruceview.

Lees hieronder hun reisverslag

"Op maandag 27 augustus vertrokken wij met ‘onze’ Cruise Canada camper vanuit Spruceview, waar onze farm staat. We werden uitgezwaaid door onze zoons, die de zaken op de farm zullen waarnemen. Zo’n driehonderd stuks vee om te verzorgen, het is in vertrouwde handen.

Wij nemen de highway 22 naar het zuiden. In Canada worden de wegen altijd per richting en per nummer aangegeven. De highway 22 is een prachtige weg door het glooiende landschap aan de voet van de Rocky Mountains. Hier noemen we dat de foothills.

Onderweg halen we een kop koffie met een lekker broodje bij Tim Hortons in Cochrane. Tim Hortons is een keten die je door heel Canada ziet, en een aanrader als je goede koffie wilt. We zoeken een camping in Zuid Alberta, voordat we de grens naar de provincie British Columbia overgaan bij Crows Nest Pass.

Onze bedoeling is om naar de Beaver Mines te gaan. Dat vinden wij een mooie camping, maar we worden tegengehouden door een patrouille in verband met bosbrandgevaar in dat gebied. We moeten terug. Jammer, maar dan zien we opeens een zwarte beer in het weiland langs de weg. Helaas zijn we te laat met ons fototoestel. De beer ruikt ons en verdwijnt achter een heuvel. Die nacht verblijven we op een provincial campground. Het heet Lund Breck Falls. We hebben een mooi plekje langs een beekje voor met forellen. Natuurlijk wordt er een hengeltje uitgeworpen, de eerste dag zit erop.

Evert van Benthem

De grootste truck ter wereld

De volgende morgen maken we eerst een wandeling naar de watervallen. De bladeren aan de bomen beginnen al wat te verkleuren. Het is prachtig. Dan zetten we onze reis voort richting British Columbia. In deze streek zijn veel bezienswaardigheden, o.a. bij Frank. Onze eerste stop is in Sparwood waar de grootste truck ter wereld staat.

Vandaar gaan we verder naar Fernie, een heel leuk dorp, de moeite waard om even te bezoeken. Tijd voor een grote ijsco bij de Diary Barn op de kruising bij Elko. We zijn nu vlakbij de grens naar de USA. Wij zoeken een camping aan het water. Het is prachtig weer, dus kunnen we nog even zwemmen. We staan die nacht weer op een provincial campground. Deze campgrounds zijn wat minder luxe, maar je hebt er veel privacy. Bovendien is het kamperen met een camper als deze al een luxe. ’s Avonds maken we een kampvuur, net als iedere andere Canadees op de camping. We bakken heerlijke steaks en laten de rode wijn goed smaken.

Op woensdag brengen we een bezoek aan Fort Steele. Dit dorp is een historische trekpleister. Je begeeft je in een Wild West film, zeer de moeite waard om te bezoeken. Daarna nemen we de highway 3/95 naar Creston. We komen in een fruitteelt gebied. Natuurlijk kopen we vers fruit in een van de vele fruitstalletjes langs de weg.

We pakken de 3A naar het noorden en per ferry komen we in Nelson, een kunstenaarsdorp in de bergen. Niet voor niks natuurlijk, want er is zoveel inspiratie om je heen. Wij slapen op een camping in Kaslo, het was een lange dag, we genieten erg.

Sparwood

Wandelen, zwemmen en kampvuur stoken

Via de 31A komen we op donderdagmorgen in New Denver, een pittoresk dorp aan het Slocan meer. We drinken er koffie en maken een wandeling langs het meer. ’s Middags bezoeken we Nakusp. We hebben een goede lunch in het oudste hotel van de streek op een terras aan het water. De zon is warm, het is er rustig en vredig. Wat is het hier mooi. We besluiten nog wat langer in deze valley te blijven en we vinden een camping met een wit strand, Mc Donald Creek, Provincial Park. We vermaken ons met wandelen, zwemmen en natuurlijk een kampvuur op onze prachtige plek.

Opnieuw een oversteek met een ferry, nu bij Shelter Bay. We reizen verder in noordelijke richting naar Revelstoke. Hier bevindt zich het spoorwegmuseum. Het is indrukwekkend hoe men vroeger wegen en spoorwegen heeft aangelegd door de bergen. We komen op de highway 1, de weg die dwars door Canada van oost naar west gaat. Wij kamperen bij Kicking Horse Pass. Hier kan je prachtig hiken. Wij hebben sinds wij in Canada wonen al verschillende bergen beklommen, het is best zwaar, je moet wat conditie hebben, maar het geeft echt een kick om de top te bereiken.

Back home

Via Lake Louise en Banff reizen we weer richting home. Onze korte vakantie zit er weer op. We moeten onze koeien weer melken. We hebben erg genoten van het prachtige land waarin we wonen.

Reizen per camper kunnen we van harte aanbevelen, zeker als je net als wij van het buitenleven en de natuur houdt."

Jannette & Evert van Benthem

Evert van Benthem

Ook interesse in een camperreis door Canada of de VS?

Vraag bij ons een vrijblijvende offerte.

Kom deze camper bekijken bij ons kantoor in Zwolle.